Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzywnych dań?

dziecko i warzywa

Wytyczne Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży z 2019 roku mówią jasno – podstawę zdrowej diety każdego dziecka powinny stanowić różnokolorowe warzywa i owoce. Muszą stanowić połowę każdego posiłku, bo tylko tak jesteśmy w stanie zahamować narastającą plagę otyłości wśród dzieci. Jak w dobie fast foodów i słodyczy zachęcić nasze pociechy do sięgania po warzywa?

Bądź przykładem do naśladowania

W jedzeniu nie ma nic gorszego niż przymus. Szczególnie wtedy, gdy dziecko widzi, że ty sam nie jadasz znienawidzonej papryki. Dzieci to naśladowcy, więc jeśli chrupiesz marchewkę przed telewizorem, możesz być pewien, że maluch prędzej czy później też po nią sięgnie.

Zachęcaj swoją pociechę do pomagania przy gotowaniu. Jest to świetna okazja do porozmawiania o tym skąd się biorą warzywa, jak się je hoduje i dlaczego warto je jeść. Dodatkowo zjedzenie dnia, które się samemu przygotowało to powód do dumy.

Jak podawać warzywa, aby dziecko po nie sięgało?

Postaw na różnorodność – surowe, pieczone, gotowane, w formie frytek lub czipsów, z dodatkowymi sosami lub dipami
Miksuj koktajle – kolorowe, pełne smaku, z dodatkiem sezonowych owoców
Zmiksowane i zamrożone podawaj jako lody
Urozmaicaj ulubione dania makaronowe dodatkową porcją warzyw
Zmień jedzenie w zabawę – wykrawaj z żółtej papryki gwiazdki, a z czerwonej serduszka
Na wyjazdy i spacery zabieraj ze sobą warzywno-owocowe tubki.

Makaron twoim sprzymierzeńcem

Nie ma na świecie malucha, który nie lubiłby makaronu. Oczywiście ten suchy jest najlepszy, warto jednak od początku nauki jedzenia serwować dziecku warzywne sosy do makaronu lub pełne witamin kolorowe pesto. Jest to idealne rozwiązanie dla zapracowanych rodziców. Makaron jest szybki w gotowaniu, a bogaty w kolorowe warzywa sos można przygotować dzień wcześniej. Proste pesto z zielonej pietruszki i słonecznika zrobisz w kilka minut.

Makaron dla dzieci w kształcie literek, cyferek czy zwierzątek może również pomóc rodzicom walczącym z wybiórczością pokarmową swojej pociechy. Starsze dzieci mogą pobawić się w układanie z niego swoich imion w jarzynowej zupie, a młodsze będą miały frajdę z łowienia ulubionych zwierzątek.

Dobre nawyki wynosi się z domu

Każdy rodzic ma mnóstwo zadań do wykonania. Pamiętaj, że dbanie o zdrowie dzieci jest tym najważniejszym. Nauka prawidłowych nawyków żywieniowych zaczyna się od momentu rozpoczęcia rozszerzania diety już w niemowlęctwie. Jest to inwestycja na całe życie, która uchroni twoją pociechę przed wieloma poważnymi chorobami.